دستگاهIslet-on-a-Chip ، پیوند سلولهای جزایر در دیابت نوع 1 را متحول خواهد کرد

30 اوت 2019 - دستگاه جدیدی به نام"Islet-on-a-Chip"، پیوند سلول های جزایر را آسان تر می کند.این دستگاه که توسط محققان دانشگاه هاروارد ابداع شده است، متخصصان را قادر می سازد که قبل از پیوند جزایر به یک بیمار، سلولهای اهدا شده ی بتا(تولید کننده ی انسولین) را غربالگری کرده و از صحت عملکردشان مطمئن شوند.

برای ساخت این دستگاه از پانکراس انسانی کاملا سالم- که انسولین بدن ما را تولید می کند- الهام گرفته شد. این دستگاه می تواند با سرعت بخشیدن به آزمایشات و ارائه ی نتایج در زمان واقعی، روند تصمیم گیری بالینی را بطور چشمگیری سرعت بخشد.

در روش پیوند سلول های جزایر، گروه هایی از سلول های تولید کننده انسولین از لوزالمعده ی اهدا کننده استخراج و به شخص مبتلا به دیابت نوع 1 پیوند می شود. در اوایل سال جاری، محققان نشان دادند که پیوند سلول های جزایر، سبب شد که قند خون بیماران تقریباً نرمال شود، بدون اینکه تا 10 سال پس از پیوند نیازی به استفاده از انسولین خارجی(تزریق انسولین) داشته باشند.

تمام سلولهای اهدا شده برای اطمینان از عملکرد صحیح آنها، قبل از پیوند باید آزمایش شوند. اما این روند در حال حاضر آنقدر دشوار است که بسیاری از پزشکان از انجام آن به هر حال خودداری می کنند. این دستگاه جدید، امکان بررسی و غربالگری سلولهای اهدایی را فراهم می کند.

پروفسور Kevin Kit Parker، استاد زیست مهندسی و فیزیک کاربردی در هاروارد، اظهار داشت:  "Islet-on-a-Chip  به ما اجازه می دهد تا بر چگونگی تولید و ترشح انسولین توسط سلولهای جزایر اهدا شده -همانطور که سلول های بدن می توانند این کار را انجام دهند- نظارت کنیم.

وی گفت: این دستگاه به ما کمک کرد تا بتوانیم گامهایی جدی به سمت سلول درمانی برای دیابت برداریم. این دستگاه باعث شد غربالگری داروهای محرک ترشح انسولین، آزمایش سلولهای بتای مشتق از سلولهای بنیادی و مطالعه بیولوژی سلولهای جزایر آسانتر شود. هم اکنون هیچ فناوری دیگری وجود ندارد که بتواند این کار را با سرعت و همچنین بطور دقیق انجام دهد.

در حال حاضر حق ثبت اختراع برای این دستگاه ثبت شده است و هاروارد در حال تحقیق در مورد چگونگی امکان عرضه ی این دستگاه به بازار است.

مایکل روپر، از مؤلفان این مطالعه، از دانشگاه ایالتی فلوریدا، که آزمایشگاه او بر روی زیست شناسی بنیادی جزایر لانگرهانس تحقیق می کند، گفت: دیدن این که روش آزمایشگاهی ما برای اندازه گیری عملکرد جزایر در سلولهای منفرد، برای سنجش عملکرد گروههای بسیار بزرگتری از سلولها بکار گرفته می شود و این که این روش درون دستگاهی بکار رفته است که می تواند به طور گسترده در جامعه مورد استفاده قرار گیرد، بسیار هیجان انگیز بود.

وی ادامه داد: اکنون ما دستگاهی داریم که تحویل گلوکز، موقعیت یابی جزایر و به دام انداختن آنها، مخلوط کردن معرفها و تشخیص انسولین را بطور یکپارچه انجام می دهد و به معرفهای کمتری احتیاج دارد. بنابراین آزمایشگاه ها می توانند از آن استفاده کنند تا آزمایش های بیشتری را با همان هزینه  در زمانی بسیار کوتاه تر و به روشی آسان تر انجام دهند.

نتایج این تحقیق در ژورنال Lab on a Chip منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/aug/islet-on-a-chip-device-set-to-transform-islet-cell-transplantation-in-type-1-diabetes-92632709.html